Saturday, February 1, 2014

Senggugut

Assalamualaikum


Sesetengah wanita yang kedatangan haid akan berasa sakit pada bahagian perut dan peranakan. Penyakit nie dinamakan senggugut atau ‘period pain‘.
Sakitnya memang susah nak dibayangkan bagi yang tak pernah mengalaminya. Ia seumpama ‘cramp’ atau kekejangan di bahagian perut. Malah bukan setakat kejang, pada masa yang sama ada juga yang akan rasa macam senak perut.
Kesakitan yang dirasakan memang akan buat seseorang tu rasa cukup tak selesa malah kekadang sakitnya teramat-amat sampaikan nak buat kerja lain pun dah tak boleh.
Biasanya setakat dua atau tiga hari ketika mula didatangi haid. Selepas tu sakitnya akan hilang dengan sendiri… insyaAllah…
Menurut pendapat kebanyakan orang berpengalaman, wanita yang sering mengalami masalah senggugut lazimnya sukar untuk mengandung. Tapi itu hanya rumour aje. Cuma katanya ketika nak melahirkan baby tu dirasakan lebih sakit berbanding ngan wanita yang tak pernah kena senggugut.
Sebab-musabab terjadinya senggugut ni ialah kerana ketidak seimbangan hormon atau disebabkan faktor genetik. Ada juga yang kata kerana faktor pemakanan. 
Apa penyakit pun kita perlu berikhtiar untuk mengubatinya atau setidak-tidaknya mengurangkan kesakitan yang dialami. Anda boleh mencuba pelbagai petua atau menggunakan sepplemen yang boleh mengurang seterus menghilangkan PMS ini.

       Hadana ( SID 1093893)
      SMS / Whatsapp @ 0193539010

No comments:

Post a Comment